• Dit event is voorbij.
Stadgesprek: Verdichten, vergroenen én parkeren?

Hoeveel auto’s kan Den Haag aan? Als Den Haag tot 2040 verder groeit met 70.000 inwoners, komen er dan ook 22.000* auto’s bij? Alleen al de oppervlakte aan parkeerruimte die deze auto’s in beslag nemen, bedraagt in totaal meer dan twee vierkante kilometer. Trends en ontwikkelingen, feiten, inspirerende alternatieven en experimenten met parkeren, komen aan bod in het STAD gesprek van Platform STAD. Politici van Haagse partijen gaan in gesprek over de dilemma’s.

Kunnen alle auto’s ondergronds geparkeerd worden of kan de stad toe met een kleiner aantal parkeerplaatsen? Moeten de parkeernormen en het huidige parkeerbeleid worden aangepast? Bij nieuwe projecten moeten parkeerplaatsen worden gerealiseerd op eigen terrein en in ondergrondse garages. Zeker bij betaalbare woningen, staan de hoge kosten voor de parkeereisen de haalbaarheid en kwaliteit van projecten regelmatig in de weg.

De auto is van grote invloed op het stadsbeeld en de leefkwaliteit. ‘Vier wielen in de stad, zijn er twee te veel’, zei Daan Zandbelt (Rijksadviseur voor de Fysieke Leefomgeving) tijdens het STAD gesprek van Platform STAD over ontmoeten in de publieke ruimte afgelopen juni. Park(ing) Day laat bijvoorbeeld zien, dat als je auto’s vervangt door speelplekken, zitgelegenheid of groen, er ruimte ontstaat voor ontmoeting in een prettige omgeving. Tegelijkertijd willen veel mensen hun auto natuurlijk wel voor de deur van woning of winkel parkeren.

Met inleidingen van Gerard Tertoolen (De Verkeerspsycholoog) en Giuliano Mingardo (Erasmus Universiteit) over ontwikkelingen in parkeren. Gesprekken met Barend Jansen (Provincie Zuid-Holland) over beleid, over de praktijk met Tineke Groenewegen(Blauwhoed), Walter Dresscher (De Natuurlijke Stad) en Cisca de Jong (Staedion) en over de politieke dilemma’s met o.a. Gerwin van Vulpen (HSP), Arjen Dubbelaar (Groep de Mos)

Join the discussion at community.haagsemakers.nl